Tramvaiul ieșean la 125 de ani

Anul acesta se împlinesc 125 de ani de la fondarea sistemului de transport în comun cu tramvaiul electric din Iași. Astfel, în anul 1898, regele Carol I promulga legea 713 care prevedea concesionarea tramvaiului ieșean. Și în baza căreia firma germană A.E.G. din Berlin era desemnată pentru realizarea transportului cu tramvaie electrice în acest oraș. Un an mai târziu, avea să fie finalizată prima uzină electrică comunală, numită local „Uzina de lumină”. Așa se face că ziua de 1 martie 1900 marchează intrarea în circulație pe străzile orașului a tramvaielor electrice. A căror primă linie făcea legătura între Gară și Hală, traversând centrul orașului. Prețul unui bilet de călătorie era accesibil, de numai 15 bani.

Începuturile călătoriei cu tramvaiul ieșean

În anul 1901, în urma unor modificări urbanistice, toate cele patru trasee ale rețelei de tramvai ieșene deveniseră deja funcționale. Centrul orașului era, astfel, conectat cu cartierele Gară, Copou, Păcurari, Tătărași, Nicolina. Cu o lungime de 17,307 km, rețeaua de tramvai din Iași era cea mai extinsă la nivel național. Abia după aceea urmând rețelele din orașele București, Timișoara, Brăila și Galați. Flota de tramvaie era alcătuită din 16 vagoane bidirecționale pentru călători, vopsite în trei nuanțe de verde. Acestea erau prevăzute cu peroane deschise la ambele capete. Salonul era închis cu uși glisante, capitonat cu șipci din lemn, mobilat cu scaune din lemn, atent finisate. Alături de vagoanele pentru călători, se regăseau și vehicule cu rol utilitar. Pentru salubrizare, transport de materiale și pentru întreținerea rețelei. Aparte, erau vagoanele pentru transportat gheață și carne de la îndepărtatul abator spre Hală, respectiv spre Gară.

Tramvai A.E.G. (restaurare 1998 – ing. Dorian Geba)

Tramvaiul ieșean în timpul celor două războaie mondiale        

Odată cu începerea Primului Război Mondial, orașul Iași avea să preia averea fostei societăți A.E.G. Preluare care, în 1924, avea să conducă la constituirea Societății Comunale de Electricitate (SCEI) Iași. În perioada interbelică au fost aduse numeroase îmbunătățiri sistemului de transport public ieșean. Una dintre cele mai notabile fiind proiectarea și construirea pe plan local a 16 tramvaie numite „Iași”, sub conducerea inginerilor Huhulea și Dorogan.

Tramvai construit la Iași în perioada interbelică (restaurare 1998 – ing. Dorian Geba)

 În perioada celui de-Al Doilea Război Mondial, pentru Societatea de Electricitate și Tramvaie Iași au fost ani dificili. Fapt ce a determinat decăderea acesteia, culminând cu incendiul de mari proporții de la uzina electrică din anul 1941. Pe durata războiului, 5 tramvaie A.E.G. și Iași au fost, însă, convertite în vagoane ambulanță. Purtau semnul „Crucii Roșii” și transportau soldații răniți de la Gară spre spitalele militare deschise în oraș.

 În perioada imediat următoare războiului, au fost desfășurate ample campanii de reconstrucție și reabilitare a orașului, grav avariat în urma bombardamentelor. În acest context, în anul 1959 aveau să sosească la Iași primele tramvaie noi. După mulți ani, ele erau din nou fabricate la Întreprinderea de Transport București. Prevăzute cu remorcă, tramvaiele ITB au fost livrate treptat timp de 8 ani, ajungând la un total de 112 vagoane. Perioada 1971-1985 a însemnat, în sfârșit, pentru Iași, modernizarea transportului cu tramvaiul. Prin renovarea depoului istoric, construirea depoului Dacia și procurarea noilor tramvaie Tatra, tip T4R, din Cehoslovacia, și a tramvaielor Timiș 2, fabricate la Timișoara.

Tramvai I.T.B.

 La vremuri noi, tramvaie noi          

După revoluția din 1989, sub egida nou înființatei „Regii de Transport în Comun Iași”, parcul de tramvaie s-a mărit substanțial. Prin introducerea în exploatare a tramvaielor V2A-M, adică a primelor vagoane articulate din Iași, modernizate la S.C. Nicolina S.A. 15 garnituri I.T.B. au fost deopotrivă modernizate în cadrul Depoului Dacia, fiind utilizate componente de la o parte dintre tramvaiele Timiș, prematur retrase din circulație.

Pentru realizarea unui transport civilizat, începând din 1997, s-au efectuat demersurile pentru achiziționarea de noi tramvaie din Germania. Însă în regim second-hand. Astfel, au sosit la Iași primele 10 tramvaie GT 4, ce vor însuma 109 unități procurate din orașele Stuttgart, Halle, Augsburg, Nordhausen. Urmate de 25 de tramvaie Tatra T4D din Halle (1998). 16 tramvaie ST 7 și ST 8 din Darmstadt (1998). În fine, de 14 tramvaie GT 5 din Augsburg (2001).

Începând din anul 2003, în baza programului de donare de tramvaie din partea guvernului elvețian (SECO), la Iași au ajuns și primele 9 garnituri de tramvai (vagon motor+remorcă) tip Be 4/4. Urmate de 14 vagoane dublu articulate  tip Be 8/8. Programul de înlocuire a flotei de tramvaie a continuat în anul 2007. Prin achiziționarea a 10 tramvaie tip ST 10 și ST 11 din orașul Darmstadt. În 2009, prin achiziționarea tramvaielor GT 8 din Augsburg. Și, în 2017, prin achiziționarea tramvaielor M6D și M8C din orașele Essen și Mullheim, toate din Germania.

Cu toate acestea, preocuparea pentru proiectarea și construcția de tramvaie pe plan local a continuat de-a lungul deceniilor. Ceea ce face că la Iași au fost construite, în cadrul depoului, numeroase vagoane utilitare. Pentru curățat zăpada, pentru transporturi tehnice. Dar și prototipuri pentru vagoane de călători, printre cele mai notabile fiind modelul „Iași modernizat” (cca. 1960), „Timiș 2 modernizat” (1995), GT 4 M (2013), reconstruit și modernizat la fabrica de vagoane de la Pașcani.

Tramvaie achiziționate în regim second-hand

   Tramvaiul ieșean astăzi        

În perioada contemporană, Compania de Transport Public Iași derulează numeroase programe de modernizare a sistemului de transport în comun cu tramvaiul. Începând cu reabilitarea infrastructurii, acestea continuă cu digitalizarea sistemului de tarifare, ticketing și informare. Precum și cu modernizarea treptată a flotei de vehicule, după 3 decenii fiind achiziționate 32 de tramvaie noi, prevăzute cu podea coborâtă. 16 unități de tip Pesa Swing și 16 de tip Bozankaya Tramway. Procesul de modernizare va continua în viitorul apropiat prin achiziționarea a încă 18 tramvaie noi și reconstruirea la standarde actuale a Depoului Dacia.

Noile tramvaie Bozankaya (stânga) și Pesa Swing (dreapta)

 În contextul aniversării celor 125 de ani de la introducerea la Iași a sistemului de transport în comun cu tramvaiul, Compania de Transport Public în colaborare cu Asociația Tramclub Iași au organizat variate evenimente începând din luna martie 2023. Dintre acestea amintim „Reconstituirea primei curse” și filmul cu același nume realizat de TVR Iași. Filmul documentar „125 de ani de transport electric la Iași”, realizat de TVR Iași, în regia Violetei Gorgos. Expoziția tematică „Tramvaiul ieșean la 125 de ani” în cadrul Muzeului Științei și Tehnicii „Ștefan Procopoiu” Iași. Nu în cele din urmă, lansarea cărții bilingve „Iași – istoria tramvaiului / Tram History”, autori Silviu Teodor-Stanciu, Tiberiu Teodor-Stanciu, traducător Adina-Maria Simion.

Expoziția „Tramvaiul ieșean la 125 de ani”…

… reunește 35 de panouri A1 ce ilustrează toate tipurile de tramvai ce au circulat în Iași. Precum și o colecție valoroasă de obiecte istorice din patrimoniul Muzeului Transportului Public Iași. Vizitatorii se pot bucura de două zone interactive. O colecție de compostoare mecanice din perioada 1978-1996. Precum și o colecție de scaune de tramvai dispuse în ordine cronologică. Expoziția poate fi admirată până pe 30 iulie 2023 în holul central al Muzeului Științei și Tehnicii „Ștefan Procopiu”. Pentru cei aflați la distanță, principalele zone de interes ale expoziției pot fi admirate în cadrul următorului material video: https://www.youtube.com/watch?v=tBj9g582lrs

O carte frumoasă care adună o istorie de 125 de ani

Volumul bilingv „Iași – istoria tramvaiului/ tram history” aduce în prim-plan istoria îndelungată și tumultoasă scrisă de tramvaiul ieșean. Conținutul sintetizează cele mai importante evenimente istorice, contextualizând rolul tramvaiului în evoluția orașului Iași. Cele 35 de tipuri de tramvai care au circulat la Iași, vagoane pentru călători, utilitare și prototipuri au fost ilustrate având la bază descrieri, litografii și fotografii de arhivă.

Autorii, Silviu Teodor-Stanciu, designer și lector dr. la Facultatea de Arte Vizuale și Design (UNAGE), și Tiberiu Teodor-Stanciu, arhitect și asist. dr. la Facultatea de Arhitectură „G.M. Cantacuzino” (TUIASI), reunesc în acest volum pasiunea și experiența acumulată în cercetarea de peste 10 ani a istoriei transportului public ieșean și experiența acumulată din proiectele culturale, educaționale, artistice aplicate în colaborare cu CTP Iași.

Întregul conținut este tradus în limba engleză de către Adina-Maria Simion, traducător și interpret. Istoria tramvaiului ieșean poate fi, astfel, descoperită și pe plan internațional. Cu un format aparte, 120/260mm, volumul este conceput asemenea unei cărți obiect. Ușor de identificat la raft, ea se remarcă printr-o calitate ridicată a legătoriei și tiparului. Volumul este realizat sub egida Editurii Junimea din Iași, fiind finanțat de către Compania de Transport Public Iași. Cartea poate fi achiziționată de la magazinul aflat la parterul Palatului Culturii din Iași sau online, accesând: https://editurajunimea.ro/produs/istoria-tramvaiului/

Link-uri utile:

„Reconstituirea primei curse”:

Filmul documentar „125 de ani de transport electric la Iași”:

lect. dr. UNAGE Silviu-Teodor Sanciu
arh. asist dr. Facultatea de Arhitectură „G.M.Cantacuzino” Tiberiu Teodor-Stanciu

Acest site web folosește cookie-uri pentru a vă asigura că obțineți cea mai bună experiență pe site-ul nostru.